Succé för grillfilmerna från Petterssons Chark i Boden
Närmare 65 000. Så många gånger har i skrivande stund sex filmer från Petterssons Chark i Boden visats på Youtube och Facebook. I sex minuter kan man där bland annat följa hur en saftig färskkorv med västerbottensost blir tillagad över en eld ute i snön i Vuollerim vid Lule älv. Samma sak med en Parisare och en bit enrisrökt falukorv.
– Vi ville göra något uppmuntrande för alla de äldre som sitter i karantän i lägenheter och inte kan eller vågar gå ut. Det är mysigt att höra hur glöden sprakar och man kan ju själv steka en bit korv medan man tittar, säger Mattias Westberg, korvfabrikör och delägare i Petterssons Chark.
Corona-krisen har inte bara påverkat hur vi lever, den har även påverkat hur och vad vi konsumerar, något som inte minst restauranger och hotell känt av. En undersökning som är gjord av branschorganisationen Livsmedelsföretagen visar att Sveriges små- och medelstora livsmedelsproducenter kommer att korttidspermittera, varsla eller säga upp varannan anställd inom den närmsta månaden. Men Mattias berättar att Petterssons Chark hittills har klarat sig bra.
– Vi har inte tappat men man vet ju inte hur långdragen krisen kan bli. Vi säljer till butik och där finns det ju ett behov. Den stora skillnaden är när folk handlar. Ena veckan ser vi en kraftig handel och nästa vecka kan det vara lugnare. Det beror nog på att folk nu storhandlar mer och inte lika ofta, säger han.
Trots krisen försöker han att se positivt på tillvaron, bland annat genom att leta efter nya samarbeten. Något som ligger honom varmt om hjärtat är att försöka förgylla hela Sverige med parisaren, denna maträtt som består av korv som skärs i centimetertjocka skivor, grillas och serveras mellan hamburgerbröd.
– Den är förmodligen ganska okänd söder om Dalälven och det vill jag ändra på, säger Mattias med ett skratt.
Petterssons Chark har producerat korv och delikatesser i små partier av svenskt kött sedan 1933 och startades av Mattias farfar Bror Axel Pettersson. Själv började han jobba i företaget runt sekelskiftet för att sedan ta en paus på tolv år.
– Man kan säga att jag halkade in på ett korvskinn och stannade i några år tills jag började plugga till civilingenjör. Efter att ha jobbat ett tag med bland annat rekrytering och bemanning kände jag att jag ville göra något eget. Så jag kom tillbaka förra året. Man kan säga att också det var en slump men jag har alltid gillat korv och att utveckla nya produkter, säger han och tillägger:
– För ett litet företag som vårt känns det tryggt att ha en organisation som KCF bakom oss. Den tillvaratar våra intressen och kan hjälpa till att öka intresset för småskalig livsmedelsproduktion. Vi kan ju bli den nya mikrobryggeribranschen.