EU:s nya djurtransportförslag – hot mot det svenska systemet

I slutet av 2023 presenterade EU ett nytt förslag för djurtransporter med syftet att stärka djurvälfärden och göra transporterna mer hållbara. Ambitionen är viktig, och Sverige har länge varit ett föregångsland med kortare transporter till slakt. Det nuvarande förslaget riskerar dock att skapa stora kostnader och miljöpåverkan – utan att förbättra djurvälfärden.
Förslaget innebär att utrymmena per djur ska ökas, även för korta transporter som de vi har i Sverige (max 8 timmar). Det skulle kunna leda till upp till 50 % fler transporter och därmed en ökad miljöbelastning. Detta trots att den europeiska livsmedelssäkerhetsmyndigheten, Efsa, i sitt underlag konstaterar att det först vid transporter över 9 timmar finns ett behov av större utrymmen.
KCF:s arbete för att skydda det svenska systemet
KCF arbetar intensivt för att påverka beslutet och sprida kunskap om hur förslaget påverkar Sverige. Vi har en nära dialog med svenska myndigheter, regeringen och våra svenska ledamöter i Europaparlamentet. Vårt budskap är tydligt: vid transporter under 9 timmar bör de nuvarande utrymmeskraven fortsatt tillämpas. Det skulle inte bara gynna Sverige, utan även skapa incitament för andra länder att korta sina djurtransporter.
KCF har en tät kontakt med både myndigheter och LRF för att tillsammans driva frågan i en för branschen gynnsam riktning. Vi arbetar också aktivt för att få till möten med de ansvariga i Europaparlamentet som utformar lagstiftningen.
Detta är ett tydligt exempel på hur KCF driver branschens frågor och skapar medlemsnytta för sina medlemmar.