E-handelstjänst på rekordtid blev lösningen för Globe Foods

Coronakrisen slår hårt mot många branscher i Sverige, inte minst mot små och medelstora företag. För många av KCF:s medlemmar är detta den nya vardagen som de måste förhålla sig till. En av dem som har drabbats hårt är Globe Foods som är certifierade Kobe-importörer i Stockholm.

– I mitten av mars sade det plötsligt bara stopp vilket inte var helt förvånande med tanke på att vi  främst säljer kött till restauranggrossister.  Deras kunder, restaurangerna, är ju de största förlorarna på krisen, säger Marcus Josberg, ägare och VD för Globe Foods.

Lösningen var inte att ge upp utan att bli innovativ. I det här fallet att även börja rikta försäljningen mot privatpersoner, något de tidigare aldrig gjort.

– Vi gjorde en rekordsnabb satsning som inte var särskilt dyr och fick i gång en fungerande e-handelslösning på bara tio dagar, säger Marcus och poängterar att detta inte är någon utförsäljning utan ett projekt som han tror på.

– Det är visserligen en nischad produkt för personer som vill ha hemleverans av en låda med flera kilo riktigt fint kött. Men det har blivit en snackis och vi har fått bra feedback, både av privatpersoner och folk i branschen. Vi konkurrerar ju inte med butiker utan är mer som ett komplement, säger han.

Ingen vet hur länge krisen kommer att hålla i sig, ingen vet vad som väntar för företagen på andra sidan. Men Marcus tvekar inte när han säger att Globe Foods kommer att klara sig.

– Det kanske låter förmätet, men det måste vi göra. Vi ser att det har kommit in lite mer förfrågningar de senaste tio dagarna i och med att lagren hos grossisterna har tagit slut. Dessutom blir vädret bättre.

Läs mer om initiativet här.