Peak meat och ökad e-handel – en bransch i förändring

Branschens viktigaste aktörer samlades vid Slaktkyrkan i Stockholm när det var dags för Årskonferens. I fokus stod framtidens kött- och charkbransch – en bransch som nu förändras i grunden genom ökad e-handel och ändrade konsumentbeteenden.

 

På plats fanns bland andra Karin Nelsson från analysföretaget Inizio som gav oss flera spännande insikter om var kött- och charkbranschen är på väg. Vi lyssnade på Mårten Bokedal från Episerver som menade att e-handeln ökar snabbt inom branschen. Under dagen presenterade även Merja Metell Suomalainen, Senior Advisor på PR-byrån Comma, KCF:s nya medipolicy. Vi bjöds också på en smaklig korvbuffé från Stockholms korvtruck och Specialchark, samt en lika god middag med kött från HKScan och salami-tilltugg från DirektChark, vår nyaste medlem.

 

– Jag är mycket nöjd med årets konferens. Vi hade väldigt intressanta diskussioner och det ställdes många frågor vilket var ett tydligt tecken på att vi berörde frågor som är relevant för medlemmarna. Bland annat e-handel och hållbarhet som bägge har blivit integrerade delar i livsmedelskedjan. Det är fenomen som företagen nu måste förhålla sig till, säger Magnus Därth, vd på Kött och Charkföretagen. Han fortsätter:

– Det är också glädjande att höra att diskussionerna under dagen verkar ha inspirerat till vidare diskussioner inom företagen även efter konferensen. Sedan fick vi också äta mycket god mat under dagen. Bra diskussioner och god mat, det är det som Årskonferensen ska leverera.

Vi har nått ”peak meat”

Karin Nelsson, Senior Partner på analysföretaget Inizio, inledde dagens diskussioner med att nämna några av branschens tydligaste marknadstrender och konsumentbeteenden.

Bland de största trenderna just nu ser vi att fler väljer att dra ner på sin konsumtion av animaliska produkter, mycket på grund av klimat- och hälsoskäl. Och när man väljer att äta exempelvis kött så prioriterar man högkvalitativa produkter med garantier om sjyst djurhållning. Och bland framtidens trender nämnde hon odlat kött och insekter som troliga alternativa proteinkällor på längre sikt.

– Mycket pekar mot att vi har nått ”peak meat” i Sverige, sa Karin Nelsson.

Stor tillväxt inom e-handel

Mårten Bokedal, Senior Marketing Manager för Episerver i Sverige, fokuserade på e-handel. Han menade att livsmedelsbranschen är en av de sektorer där e-handeln går snabbast fram just nu.

– E-handeln inom livsmedelssektorn har hamnat på efterkälken då frågor som logistik och packning varit för kostsamt. Men nu börjar branschen komma igång och då finns det fler marknadsandelar att hämta ikapp, sa Mårten Bokedal.

För mer info om Årsstämman, se agendan här